Ce înseamnă un mentor și de ce ai nevoie de unul în afacerea ta

Foto: Matei Dumitrescu, în 2013 în Viena, mentorat de un reputat investitor, Christoph Prinz

Oricine poate lansa un startup, o firmă de orice fel, însă doar cei mai buni antreprenori ajung să prevadă cum se dezvoltă afacerea. Pe lângă fler pentru afaceri, mai e nevoie și de experiență. Iar aici poate că un mentor este o soluție bună. Ce înseamnă un mentor și de ce ai nevoie de unul în afacerea ta?

”Mentorul îți oferă o nouă perspectivă, o viziune obiectivă, din afară”, ne povestește Matei Dumitrescu, vicepreședinte TechAngels, unul dintre cei mai cunoscuți și mai activi angel investors din țara noastră, și unul dintre specialiștii pe care îi regăsiți pe platforma BizTool.ro..

Din punctul său de vedere, chiar și un prieten, care nu are nicio legătură cu businessul, îți poate da un sfat bun, sau îți poate pune o problema la care nu te-ai gândit. ”Însă mentorul se presupune că face asta în mod profesionist”, completează el.

Dacă ești un antreprenor la început de drum, discuțiile cu un mentor te pot ajuta să ai o viziune de ansamblu asupra ceea ce se întâmplă în domeniul tău de activitate, sau în lumea afacerilor în general.

Știu, ai putea fi tentat să te gândești că, dacă ai o afacere mică și tu ești omul bun la toate, să ai un mentor nu este tocmai ceva ce ai pune pe lista de priorități. Însă lucrurile stau fix invers.

Și, în plus, dacă ți se pare inutil, gândește-te la faptul că și companii foarte mari, precum Google sau Facebook, au apelat la mentori pentru a avea o viziune și mai bună asupra modului în care pot conduce și dezvolta business-ul.

Ce este un mentor

Astfel, ca regulă generală, mentorul trebuie să fie un om care a văzut mai multe decât ai văzut tu.

”Asta nu înseamnă că să împărtășești unei persoane apropiate, de încredere, ideile și provocările tale nu e un lucru bun. Este foarte bine, doar că sfaturile primite trebuie luate cu mult mai multă rezervă”, mai spune Matei.

Orice mentor ar trebui să aibă experiență în business, eventual expertiză în anumite domenii și chiar abilități de a pune noi probleme, de a găsi soluții noi sau pe care le-a mai folosit în trecut, de a te face pe tine să găsești soluții.

Totodată, după cum precizează Matei, un mentor are un network bogat. ”Îți poate recomanda un alt specialist, te poate sfătui într-o negociere, sau te poate pune în contact cu investitorii”, adaugă el.

De ce ai nevoie de un mentor

”Reputația unui antreprenor începător este scăzută. Idea, capacitatea de execuție, cunoștințele, startupul în sine, toate sunt puse la îndoială. Așa că da foarte bine să spui «suntem mentorați de X», și chiar să exemplifici ce ai învățat de la X”, mai spune Matei.

Din experiența sa, mentoratul nu poate fi comparat cu învățarea unidirecțională. Așa că, în mentorat discuți despre problemele tale specifice, nu despre subiecte generale în business și aplici direct soluțiile găsite alături de mentorul tău.

Dacă mentorul a mai fost implicat în businessuri similare, poate vedea la ține ce lipsește sau ce te diferențiază.

”De multe ori antreprenorul este cu capul băgat efectiv în treburile de zi cu zi, mentorul din experiență știe și ce urmează. Poți să reușești și fără un mentor bun, dar cu siguranță o să dureze mai mult și o să te coste. În primul rând, pentru că timpul costă și pentru că în business dacă nu te miști repede, dai înapoi, dar mai mult. Fiecare încercare eșuată, fiecare tentativă de a rezolva o situație pe cont propriu implică niște cheltuieli pe care le poți evita dacă folosești rețeta corectă pe care mentorul a învățat-o «the hard way»”, afirmă Matei Dumitrescu.

Nu în ultimul rând, spune Matei, ca lider ești singur cu deciziile tale, ai toată responsabilitatea, dar nu ești responsabil în fața nimănui. ”Există un soi de responsabilitate informală, naturală și foarte importantă pe care o simți față de un mentor”, concluzionează el.

---

Acest material face parte din proiectul ”Dicționarul de Afaceri”, realizat în colaborare cu www.start-up.ro