Ce e un incubator de afaceri și cum poți să crești afacerea la unul

Ce e un incubator de afaceri? Un program care oferă startup-urilor acces la infrastructură, mentorat, investitori și alte tipuri de suport pentru a le ajuta să ajungă din faza de idee la produs.

Potrivit explicației din DEX, un incubator este o „instalație de clocire artificială special amenajată, pentru asigurarea condițiilor de temperatură, umiditate, ventilație, întoarcerea ouălor, securitate etc., necesare dezvoltării normale a embrionului din ou.” Dar nu despre asta vrem să vorbim azi.

Prin analogie, atunci când vorbim despre o companie nouă sau un startup, un incubator de afaceri funcționează ca un sistem de sprijin pentru afaceri și facilitează mediul necesar pentru dezvoltarea acestora.

Un incubator de afaceri poate fi organizat de stat, dar și de firme private. De obicei, produsele și companiile care intră într-un incubator sunt la faza de idee sau într-o zonă apropiată acesteia, fără să aibă bazele puse bine.

Un incubator de afaceri este un furnizor de infrastructură și servicii pentru afaceri. Suportul pe care îl oferă poate fi sub formă de:

Infrastructură: Incubatoarele de afaceri asigură spațiu de lucru, infrastructură IT sau workshop-uri pentru startup-uri ca să facă un prototip funcțional;

Networking: În incubatoare își desfășoară activitatea mai multe startup-uri, iar atunci când lucrează sub același acoperiș, au oportunitatea să intre în contact cu antreprenori din aceeași industrie care pot veni cu sugestii pentru a îmbunătăți produsul; multe incubatoare chiar organizează evenimente speciale pentru a încuraja interacțiunea dintre antreprenori și pentru a-i ajuta să-și lărgească baza de contacte.

Consultanță financiară/ juridică/ marketing etc: Incubatoarele de business pun la dispoziția startup-urilor consultanții lor, astfel încât antreprenorii să fie bine informați înainte să ia orice decizie.

Contacte pentru potențiali investitori: Chiar dacă incubatoarele nu oferă suport financiar substanțial sau chiar deloc, acestea au contacte multiple cu investitori anteriori sau potențiali și sunt o punte între aceștia și startup-uri. Sunt o fază de creștere a unei firme pentru a ajunge la oamenii potriviți.

Fabricare: Multe incubatoare pun la dispoziția startup-urilor echipamente de manufactură pentru prototipuri, modele 3D și chiar produse finale.

Sprijin financiar inițial: Așa cum spuneam mai sus, chiar dacă nu se întâmplă în toate cazurile, unele incubatoare de afaceri oferă un capital minim pentru a ajuta startup-urile să pună afacerea pe roate și să pornească de la etapa de pitching a idei spre dezvoltarea conceptului.

Training și mentorat: Incubatoarele de afaceri oferă startup-urilor mentorat și consultanța altor antreprenori cu experiență în diverse domenii. Aceștia urmăresc progresul îndeaproape și îi îndrumă cum să ajută pe piața potrivită.

Despre ce este product market fit și cum îți găsești piața, am scris într-un articol anterior.

Unele incubatoare percep o taxă lunară pentru servicii, în timp ce altele cer equity – acțiuni în cadrul startup-ului. Chiar dacă pe banii aceia ai putea să îți deschizi birou propriu, beneficiul principal al unui incubator de afaceri este că găzduiește startup-uri din diverse industrii, creând, astfel, un mediu propice pentru schimb de experiență și bune practici, și, de ce nu, pentru parteneri.

Incubatoare de afaceri în România

În România s-au deschis numeroase incubatoare de afaceri în ultimii ani. Unele au rezistat, altele nu, unele au creat foarte multe contacte și au ajutat business-urile. Ele sunt o oportunitate pentru orice business tânăr și nu numai.

În plus, numeroase incubatoare de afaceri se deschid pe domenii mai diverse decât în trecut. Dacă de multe ori erau limitate la tehnologie, au apărut incubatoare pentru producție, pentru afaceri ale adolescenților sau pentru business-urile sociale.

---

Acest material face parte din proiectul ”Dicționarul de Afaceri”, realizat în colaborare cu www.start-up.ro