Ce este o investiție Series A și când ai nevoie de ea

Ai pornit la drum cu economiile tale, cu bani de la părinți sau prieteni. Ai reușit să atragi atenția unor angel investors care ți-au acordat încrederea și, mai ales, banii lor și așa ai reușit să faci un pas mai departe cu o investiție de tip seed. Acum vrei să aduci alături de tine investitori profesioniști. Ce este o investiție Series A și când ai nevoie de ea?

Startup-urile au o multitudine de opțiuni de finanțare puse la dispoziție de fondurile de investiții, fiecare dintre ele fiind utile etapei de dezvoltare în care se află business-ul. Însă, pentru a beneficia de aceste opțiuni, un startup trebuie să demonstreze, printre altele, că poate aduce un return considerabil investitorilor (de obicei, fondurile de venture capital ”vânează” cel puțin o recuperare de 5 ori a sumei pe care au investit-o într-o echipă), că a adus pe piață un produs sau serviciu, precum și că portofoliul de clienți are o creștere constantă.

Primul pas de la sume mici, primite de la prieteni sau de la angel investors, este reprezentat de această investiție de tip Series A. Ce este o investiție Series A dar și când ai nevoie de ea am aflat de la Cristian Munteanu, Managing Partner al Early Game Ventures, unul dintre fondurile de investiții active la nivel local.

”În mod normal, la început îți consumi din propriile resurse, economiile tale, ale familiei. În mod normal, primii bani pe care îi ridici din exteriorul companiei tale sunt de la angel investors. Sunt oameni cu care tu ai o relație deja, sunt oameni care dispun de capital și care pot să-ți scrie cecuri de 20.000, 50.000 de euro. Iei bani de la acei oameni și progresezi cumva cu produsul, cu compania ta”, spune Cristian Munteanu.

Când ai nevoie de o investiție Series A

Reprezentantul Early Game Ventures continuă explicând faptul că, după ce startup-ul tău începe să aibă deja un istoric pe piață, acesta ar trebui deja să înceapă să aibă nevoie de bani ceva mai mulți, pe care nu-i mai poți atrage de la familie, de la prieteni sau de la angel investors. ”Atunci te îndrepți spre investitori profesionali, care au la dispoziție milioane, zeci de milioane, sute de milioane în conturi. Deci, la fonduri de investiții”, afirmă el.

Atunci te îndrepți spre investitori profesionali, care au la dispoziție milioane, zeci de milioane, sute de milioane în conturi

Spre deosebire de primele etape de finanțare a unui startup, în momentul în care începi să te pregătești pentru o investiție de tip Series A, cerințele sunt cu totul altele, procesul prin care obții acești bani este cu altul, fiind ”nevoie de un pic de governance în companie, deja nu mai e totul pe prietenii și pe ieșit la bere sau cafea și explicat ce ai de gând să faci”, după cum menționează reprezentantul Early Game Ventures.

În esență, evaluarea unui startup pentru ca acesta să primească o investiție de tip Series A se face având în vedere un proof of concept (un prototip funcțional sau măcar exemplificarea sa) pentru produsul sau serviciul pe care-l realizează, progresul înregistrat folosindu-se de banii pe i-a strâns în faza de seed, calitatea echipei, dimensiunea pieței, gradul de risc al business-ului.

Primii bani pe care-i ridici de la un astfel de fond, sunt fondurile de early-stage, sunt un seed round, sau chiar un pre-seed round.

”În mod normal, în momentul în care un startup ridică o rundă de seed nu are, încă, suficient de multă tracțiune, nu are încă suficient de multe cifre pe care să le arate investitorului. Atunci se spune că prima rundă o ridici bazat pe viziunea ta ca și CEO, unde ai de gând să te duci, ce ai de gând să faci cu compania, și pe echipă. Asta pentru că echipa este singurul lucru pe care investitorul poate să pună mâna în mod concret. După runda asta de seed urmează runda Seria A”, explică Cristian Munteanu.

Ce este o investiție Series A

Seria A este, de obicei, o rundă mai mare decât seria de seed, pe care startup-ul o folosește după ce știe că a atins product market fit. Adică după ce știe că are un produs pe care piața îl cere. În esență, o investiție Series A este, la fel ca o investiție seed, este una în care fondatorii vând din acțiuni pentru a face rost de acei bani necesari.

”Cerințele ca să ridici o serie A sunt altele decât la seed. Nu poți să te duci să ridici pe vorbe acei bani. De data asta trebuie să arăți cu adevărat ce înseamnă Product Market Fit, trebuie să ai niște certitudini, de exemplu atunci când vine vorba despre pricing-ul companiei – cum îți vinzi produsul și în ce piață, cât de des vinzi produsul, cui anume: trebuie să ai niște date acolo”, mai spune Cristian Munteanu.

Nu poți să te duci să ridici pe vorbe acei bani. De data asta trebuie să arăți cu adevărat ce înseamnă Product Market Fit, trebuie să ai niște certitudini

Potrivit celor de la Y Combinator, unul dintre cele mai mai mari programe de accelerare din lume, o investiție Series A vine cu cedarea a 20% din acțiunile unui startup către investitori. Însă, în marea parte a cazurilor, o investiție de tip Series A se negociază având asociată o clauză anti-diluare. Startup-urile emit și acțiuni preferențiale care nu le oferă posesorilor și dreptul de vot.

Ce schimbări aduce o investiție Series A în firmă

După o investiție Series A vei avea un board of directors din care vor face parte și finanțatorii tăi. Trebuie să fii atent ce drepturi dai acolo și dacă investitorii au dreptul să blocheze sau să dicteze decizii operaționale.

În acest term sheet fondatorii păstrează controlul boardului cu o proporție de 2-1. Cei mai mulți fondatori pierd controlul după Series A într-o structură 2-2-1: 2 fondatori, 2 investitori și un membru independent al board-ului. Când pierzi controlul board-ului ca fondator poți să fii dat afară.

Pentru ce iei o investiție Series A

După cum spuneam mai devreme, unul dintre elementele de care țin cont fondurile de investiții în momentul în care evaluează acordarea unei investiții de tip Series A are de-a face cu riscul. Iar în acest moment în dezvoltarea unui startup, gradul de risc este la cel mai înalt nivel.

Banii dintr-o investiție de tip Series A sunt folosiți, de obicei, pentru a crește echipa și a acoperi salariile, pentru a face mai multă cercetare de piață, pentru a face un push și mai mare pe piață cu produsele sau serviciile pe care le comercializează. Scopul final este de a crește afacerea pentru a putea atrage noi investitori la următorul pas în finanțare.

Ce urmează după o investiție Series A

După Series A, așa cum e ușor de intuit, urmează series B, series C, series D. Potrivit lui Cristian Munteanu, tipul de investitor care participă în astfel de runde se schimbă. Fondurile de early stage nu mai participă la serii B sau C, sau D, deja acolo sunt altfel de jucători care intră, cu sume mult mai mari. ”Lucrurile se schimbă radical de la o rundă la alta și, în mod normal, o companie evoluează și se schimbă radical de la o rundă la alta”, concluzionează el.

---

Acest material face parte din proiectul ”Dicționarul de Afaceri”, realizat în colaborare cu www.start-up.ro