ANTREPRENOR PENTRU VIITOR

CE A REPREZENTAT ANTREPRENOR PENTRU VIITOR?

“Antreprenor pentru viitor” a fost un proiect finantat de Uniunea Europeana, implementat in perioada iunie 2010 - noiembrie 2012, care a urmarit cresterea competentelor antreprenorilor romani aflati in dificultate. Proiectul a pornit de la nevoile reale ale antreprenorilor si a tinut cont de specificul mediului economic romanesc de la momentul respectiv.

“Antreprenor pentru viitor” nu a fost o scoala teoretica, ci un program care a inclus studii de caz, de aplicatii practice si ateliere de lucru care au dezvoltat aptitudinile antreprenorilor la nivelul la care acestia au devenit competitivi in mediul romanesc. In plus, paritcipantii au fost incurajati sa se cunoasca mai bine si au avut posibilitatea de a-si forma o retea de cunostinte in randul oamenilor cu aspiratii similare.

Participantii au incheiat proiectul cu un plan de afaceri. Cele mai bune 20 de planuri de afaceri au primit o finantare nerambursabila de circa 40.000 lei. Pentru toate celelalte planuri de afaceri a existat sansa obtinerii finantarii prin imprumuturi bancare sau de la investitori privati.

CE AVANTAJE AU EXISTAT PENTRU CEI CARE AU PARTICIPAT

Avantajele participarii la acest proiect au fost multiple si dintr-o gama variata de beneficii:

  • Dezvoltare personala - Cresterea competentelor antreprenoriale care va creste semnificativ sansele de succes in afaceri
  • Networking - Formarea unei retele de cunostinte din mediul business cu care pot colabora pe viitor
  • Finantare - Cresterea semnificativa a sanselor de a obtine finantare pe un plan de afaceri bine facut. Cele mai bune planuri de afaceri au primit finantare nerambursabila de circa 40,000 lei, iar celelalte au primit asistenta pentru obtinerea finantarii

Peste 200 de antreprenori romani au fost interesati de proiect.

CE OBLIGATII LE-AU REVENIT?

Participantii la acest proiect au semnat un memorandum prin care si-au asumat si niste obligatii.

Acestea au fost:

  • Sa permita expertilor sa evalueze afacerea si competentele personale pentru a identifica ce module se potrivesc cel mai bine (inmanarea balantei si a bilantului,completarea unui chestionar de autoevaluare, participarea la o testare a abilitatilor)
  • Sa participe pana la finalul proiectului la toate modulele pentru care a fost alocat (timp de 6 luni, in medie 4-6 ore pe saptamana)
  • Sa realizeze un plan de afaceri real, bine documentat si complet pentru afacerea sa sau pentru o noua afacere
  • Pentru cei care au primit finantarea – sa implementeze acel plan de afaceri cu buna credinta si implicare.

CUM A DECURS PROIECTUL?

Proiectul a avut mai multe etape care s-au desfasurat pe parcursul a aproximativ 2 ani

Prima etapa se referea la identificarea lucrurilor celor mai importante de care antreprenorii romani au avut nevoie pentru a avea succes in mediul economic romanesc de la acel moment. Au fost realizate studii de piata cu antreprenori romani pe baza carora s-a dezvoltat programa pentru activitatile de instruire care au ajutat sa creasca competentele antreprenoriale.

A doua etapa a fost cea de prezentare si selectie a participantilor la proiect. Au fost selectate 250 de persoane – antreprenori care au intampinat dificultati in afaceri in ultimul an, a caror cifra de afaceri a scazut cu peste 50% sau care au fost nevoiti sa inchida afacerea. Participantii nu trebuia sa aibe datorii la stat.

A treia etapa a fost aceea de evaluare a nevoilor antreprenorilor. O echipa de experti a evaluat afacerea fiecarui participant si nevoile individuale de imbunatatire a competentelor. Pe baza aceastei evaluari fiecare participant a fost indrumat sa urmareasca doar acele module care le erau necesare pentru cresterea competitivitatii personale.

A patra etapa a reprezentat transferul propriu zis de cunostinte si abilitati catre participanti - prin intermediul unei game variate de metode – ateliere de lucru, studii de caz, diverse aplicatii practice, etc. Aceasta etapa s-a finalizat cu un plan de afaceri individual sau in grup – fie pentru dezvoltarea unei afaceri noi fie pentru imbunatatirea afacerii existente. Planurile de afaceri au fost evaluate de o comisie, iar cele mai bune 20 de proiecte au primit o finantare nerambursabila de circa 40.000 lei.

A 5-a etapa a avut in vedere asistenta la implementare pentru primele 20 proiecte si asistenta de finantare pentru celelalte proiecte care s-au dovedit a fi viabile.

CINE S-A CALIFICAT PENTRU ACEST PROIECT?

Grupul tinta al proiectului a fost format din mici intreprinzatori aflati in dificultate din regiunile Nord-Vest si Bucuresti – Ilfov, cu urmatoarele caracteristici:

  • S-au confruntat cu scaderea cifrei de afaceri cu mai mult de 50%, sau cu dificultati financiare majore in ultimul an, dar au avut activitate, au depus bilanturi si au platit taxele la zi (fiind vizati, in special, intreprinzatorii/partenerii captivi intr-o afacere cu mai putin de 10 angajati si cifra de afaceri mai mica de 1.000.000 EUR).
  • Au esuat in afaceri, respective au inchis sau suspendat afacerea in ultimul an.

Grupul tinta a cuprins mici intreprinzatori, in principal din sectoare/domenii care nu necesitau investitii initiale mari, cu cerere continua si sustenabila in timp, cum ar fi: servicii profesionale (IT, contabilitate, marketing direct, publicitate, proiectare/design, arhitectura, imobiliare etc.), servicii in constructii, renovari si amenajari, etc.

Proiectul Antreprenor pentru viitor - „Dezvoltarea competentelor si asistenta in afaceri pentru intreprinzatorii in dificultate”, POSDRU/92/3.1/S/61095, a fost finantat de catre Fondul Social European, Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 - 2013, Axa prioritara 3 „Cresterea adaptabilitatii lucrarilor si a intreprinderilor”, Domeniul major de intervenţie 3.1 „Promovarea culturii antreprenoriale”.